Cyklotrasy sú jednou z priorít Bratislavského kraja, tvrdí Frešo

06.10.2012 Bratislava

Bratislava 5. októbra (TASR) - Pozdĺž rieky Morava vznikne cyklotrasa s medzinárodným prepojením. Tá je súčasťou projektu Za mostom. Cyklotrasa bude nadväzovať na cyklomost Devínska Nová Ves - Schlosshof. Projekt bude financovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Rakúska republika 2007-2013 a okrem iného počíta s vybudovaním záchytného parkoviska v Devínskej Novej Vsi či s rekonštrukciou priestorov múzea železnej opony v Lamači.

„Veľmi dúfam, že sa podarí vyriešiť aj turistickú trasu cez lokalitu Sihoť. Tak, aby nemuseli cyklisti ísť do Devína po ceste, kde je povolená rýchlosť 70 km/h a kde majú aj skúsenejší cyklisti problém bezpečne prejsť. Cez Sihoť vedú dobré turistické cesty a chodníky od nábrežia Dunaja až po Devín. Pôjde však o náročné administratívne, manažérske a bezpečnostné rozhodnutia, nakoľko na Sihoti sa nachádza ochranné pásmo vodných zdrojov, čistiarní i studní, ktoré zásobujú pitnou vodou značnú časť Bratislavy. Tieto zdroje pitnej vody si určite zasluhujú zvýšenú ochranu, no verím, že sa nám podarí nájsť rozumný kompromis medzi bezpečnostnými predpismi a záujmami turistickej verejnosti,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo.

Súčasťou projektu budú aj obnovené obranné bunkre pozdĺž rieky Morava. „Požiadali sme Ministerstvo obrany SR o spoluprácu pri obnove siedmich vybraných bunkrov,“ povedal Frešo. Ráta sa tiež s osadením cyklostojanov a informačných tabúľ pri vytypovaných gastronomických zariadeniach.

Vedúcim partnerom projektu bude Bratislavský kraj. Maximálna výška podpory v programe je 750.000 eur z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, piatimi percentami sa musia podieľať partneri. Celkové výdavky v rámci projektu predstavujú 450.000 eur na slovenskej strane a 300.000 na rakúskej strane. Kraj bude projekt spolufinancovať sumou 10.000 eur.

BSK má záujem sprístupniť pre cykloturistiku trasy vo vojenských obvodoch Záhorie a Turecký vrch v Malých Karpatoch. Celková dĺžka týchto cyklotrás by mohla mať 88 km. Cyklotrasy cez vojenský obvod Záhorie by kontinuálne spojili cyklotrasy popri rieke Morave a na Záhorí s cyklotrasami v Malých Karpatoch. "Tam sú dve línie, na ktorých spolupracujeme s ministerstvom obrany. Po prvé sa musel meniť zákon kvôli tomu, aby sme mohli sprístupniť bunkre pozdĺž rieky Morava. V rámci týchto debát sme takisto otvorili využitie cyklociest, ktoré sú v rámci vojenského obvodu Záhorie. Tam je to trochu zložitejšie a my budeme ešte o tom rokovať. Ale budem ich presviedčať, že má zmysel túto sieť cyklotrás rozšíriť práve aj o tieto vojenské, lebo sú mimoriadne kvalitné."

BSK v spolupráci s mestskými časťami Karlova Ves, Dúbravka, Devín, Devínska Nová Ves by chcel vybudovať aj dve cyklotrasy naprieč masívom Devínskej Kobyly, aby sa vzájomne prepojili jednotlivé mestské časti. BSK, po dohode so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), tiež uvažuje využiť nefunkčné železničné zvršky na vybudovanie bezbariérovej cyklotrasy na Záhorí. Predpokladaná dĺžka takýchto cyklotrás je asi 60 km.

Bratislavský samosprávny kraj má na svojom území 683 km legálnych cyklotrás. Vo výhľadovom pláne Koncepcia rozvoja cyklotrás v BSK je možnosť vybudovania približne 300 km nových cyklotrás.
 

Vyberte región